angela-pro-deo.jouwweb.nl

Biografie Angela Andáy              recensies audio

Boek Angela Andáy als alt-soliste voor uw concerten via Pollock Artists Management, tel. (020) 625 55 99, fax (020) 638 59 58, postbus 15069, 1001 MB Amsterdam (zie 'KNTV tarieven' voor solisten op www.kntv.nl).

    Angela Andáy on youtube

Angela Andáy (alt) begon na zes zanglessen haar conservatoriumopleiding in Amsterdam en vervolgde die in Den Haag en Antwerpen waarna ze afstudeerde als zangdocente en concertzangeres. Het ‘Prins Bernhard Fonds’ en ‘Artibus Sacrum’ loofden beurzen aan haar uit, mede op verzoek van Aafje Heynis. Ze studeerde bij Cora Canne Meijer, Luciënne Van Deyck (B), Christa Ludwig (F), Jean Temperley en Vera Rózsa (GB). Ook zong ze in masterclasses van o.a. Ank Reinders, Peter Elkus (USA) en Kurt Widmer (CH).

Ze soleerde veelvuldig in oratoria en symfonisch werk o.l.v. Jules van Hessen, Benjamin Ashkenazy, Christian Mandeal, Ludo Claesen, Joop Schets, Arthur Mahler, Paul van Gulick, Marc Versteeg, Heinz Friesen, Johannes Keller, e.a. Zo vertolkte ze de altsolo in ‘El Amor Brujo’ van De Falla, Wagners Wesendonklieder, Mahlers Kindertotenlieder, Beethovens 9e en oratoria van Purcell tot Vaughan Williams, met nadruk op Bach, Händel, Vivaldi en Pergolesi. Tevens zong ze de wereldpremières van ‘Carmina Burana’ en ‘Elegy for the Earth’, gecomponeerd door Marc van Delft, beide voor haar stem en groot symfonisch harmonie orkest.

Deze natuurlijke coloratuuralt zong in Nederland, België, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië en Israël. Met pianisten als Phillis Ferwerda, Grada Visser, Eva Becker en Tomás Víšek gaf ze liedrecitals in o.m. Amsterdam, Londen, Keulen en Bern. Ze soleerde met beroeps orkesten uit Nederland (Het Gelders Orkest, barokorkest Florilegium Musicum, e.a.), Duitsland, Roemenië en Bulgarije. De stem van deze Nederlandse alt is zonder trucage opgenomen in het uitzonderlijke bereik van vier octaven (G-g'''). Als soliste werd ze opgenomen voor radio, tv en cd's: locale omroepen, de Concertzender, TROS, BRT, SONY Oostenrijk, AMR en Mira Sound. In 2002 is zij uitgenodigd voor de cd-opnamen van de ‘Flower Fairy Song Cycle’ op muziek van Maria Talis en op gedichten van Cicely Mary Barker (1895-1973) die daarbij de befaamde bloemenfeeën schilderde.

Op Radio 4 plaatste Aukeline van Hoytema deze alt (op 6) in een cd top-10 tussen Placido Domingo (7), Emma Kirkby (5), Kiri te Kanawa (4), Kathleen Battle (3) en Jessye Norman (2).

In recensies o.a:

ontroerende uitvoering… fascinerend stemgebruik… concert van zeer hoge kwaliteit— Ruhr Nachrichten
mooie en duidelijke articulatie in alle talen… schitterende uitvoering… veel belovend— Gelders Dagblad

Voor meer recensies verwijzen we u naar de recensies -pagina. Een uitgebreide vermelding van de alt Angela Andáy leest u op DutchDivas.net.

Biografie voor publicaties

Van deze biografie zijn de volgende versies beschikbaar:

Audiofragmenten

Demo JS Bach: Agnus Dei - Hohe Messe (3,7 MB WAV 00:21) (inzet), alt Angela Andáy, gamba Jan Goorissen, orgel Harry Schram.

Demo JS Bach: Bereite dich, Zion - Weihnachts Oratiorium (10,9 MB WAV 01:04) (B deel), alt Angela Andáy, begeleidt zichzelf op tafelorgel (met de linkerhand pompen en met de rechter spelen - komt een heel stevig geluid uit, trouwens).

Demo JS Bach: Schliesse, mein Herze - Weihnachts Oratiorium (4,0 MB WAV 00:22) (A2 deels), alt Angela Andáy, begeleidt zichzelf op tafelorgel (met de linkerhand pompen en met de rechter spelen - komt een heel stevig geluid uit, trouwens).

Demo M Talis: Language of Roses - Passacaglia (3,5 MB WAV 00:19) (v2 deels), alt Angela Andáy, koor Velvet Voices, gamba Jan Goorissen, orgel Harry Schram.

‘Le Parfum Impérissable’, tekst: Leconte de Lisle, muziek: Gabriel Fauré, orkestratie: © Maria Talis:

Nr. 6 uit “De 7 Vagantenliederen” (Carmina Burana) van Marc van Delft, die de solo's van deze cyclus speciaal voor Angela's bijzondere stem heeft geschreven. Met groot symfonisch harmonieorkest en mannenkoor. Live opname van de wereldpremière op 3-11-96 in het Chassé-theater te Breda met het Princenhage's Mannenkoor, Het Haarlems Harmonie Orkest, Alt: Angela Andáy; Dirigent: Paul van Gulick.
Nr 6: Dulce Solum - droevig klaaglied over het afscheid van het geliefde vaderland, een verscheurd hart.

Recensie over deze première in De Stem, Breda:

…Er werd een bijzonder hoog niveau bereikt. Men ontleende veel inspiratie aan de prachtige compositie van Van Delft … De alt nam de meer beschouwende delen voor haar rekening. Met haar sympathieke presentatie en haar warme stem wist ze haar niet zo voor de hand liggende partij goed bij het publiek over te krijgen …

“Strike the Viol” van Purcell, uit “Ode for Saint Cecilia”,
alt: Angela Andáy; pianist: Wim Brunsveld.

Meer opnames van Angela Andáy vindt u op de audio-pagina.

Meer informatie

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.